13. desember 2010

Lussekatter




Jeg har en kjempegod oppskrift på Lussekatter. Oppskriften er fra et reklameblad jeg fant i en svensk matbutikk en gang. Det er brukt ekte safran i oppskriften og det gir en god julesmak. Jeg har også tenkt å forsøke meg på safran biscotti denne julen, jeg smakte det hos en vennine i fjor jul og de var så gode...jeg får se hva tiden strekker til her i Wilhelminehuset. Brannmannen har nå snart spist opp alle Sara Bernard kakene, han trur han gjør det helt lydløst og at ingen oppdager han, men når boksen nesten er tom og det er sjokoladefingermerker på fryseskapdøren...som ligner bemerkelsesverdig på de sjokoladeflekker han har rundt munnen...ja, da er det ingen tvil om at han er den store Sara Bernard tyven...han sier selv at han liksom endelig har funnet en kake han liker godt og da tenker han at det bare er til å spise dem opp...
det er jo forsåvidt sant det da!



Jeg brukte 100 gram meierismør i oppskriften i stedet for 2 dl flytende margarin.
Lussekattene stekes i 225 grader til de er gyllen brune.

8 kommentarer:

emblas-kanel sa...

Mmm, de så gode ut. Har funnet frem safranboksen min (ja, ekte safra) så det skal bli lussebakst her i huset også. Vi har ingen barn så det er ikke så nøye at det blir på riktig dato. :-))
Klem fra Eva

Nina sa...

Tittet gjennom oppskriften. Den er bemerkelsesverdig lik min bolleoppskrift - som jeg også bruker til lussekatter, bare at da bruker jeg safran ;). Arvet av mammaen min. Baksten blir lett som luftslott. 200 g margarin - 2 dl sukker i stedet. Jeg elsker smaken av SAFRAN!!!!

Ellen sa...

Ha ha ha, jeg har også en mann som går på snikete kaketokt i spiskammerset!Han tror han ikke legger igjen spor, men så finurlig er han nok ikke:)

Bente sa...

Åååå - de så da vanvittig gode ut - ble ikke lussekattebakst her i år, men kanskje neste år ...
Må si at jeg skjønner brannmannen din veldig godt - kakesnoking ER lov nå i førjulen, er det ikke??;)
Ha en fin tirsdag - klem fra Bente.

gult hus i svingen sa...

herrrlige lussekatter:) det ble ikke lussekatter hjemme hos oss i år:) Ungdommene var ute på gaveinnkjøp, og vi voksne bryr oss ikke så veldig:) Mulig jenta vår vil bake lussekatter senere, hun liker å bake:)

Baksten kan da vel best nytes i førjulstida?:)

Tirsdagsklem fra Trine:) Regner med du får julebrus idag, sendte med A-post:)

Kaspara sa...

Heisan Wilhelmine
Lussekattene ser nydelige ut!
Jeg tror jeg også bruker en svnek oppskrift jeg er veldig fornøyd med.
Og vi hadde også ekte safran i, men jeg er alltid litt usikker på hvor mye jeg skal bruke av det.
Vi har safran som er handlet på Mauritius faktisk. Har nemlig familie der, så det er ikke oss selv som egnehendig har handlet det.
Ha en glad dag!
Klem fra Kaspara

Susanne sa...

Hej, jag kikar tillbaka och lägger gärna till din blogg så jag hittar hit igen,
Underbara lussekatter!

ida sa...

de så utrolig gode ut - jeg brukte en oppskrift fra ba i år, men nye oppskrifter er alltid verdt å prøve ut! gledelig jul til deg og dine:)