18. januar 2011

Blått til lyst og etterlysning

Wilhelmine har i mange år samlet på gammle blå asjetter, jeg hadde tidligere en stor tallerkenhylle som gikk over en hel vegg, da var det så fint med alle disse asjettene. Det er spesiellt èn jeg syntes er så fin, men de er så vanskelige å få tak på, dersom noen tilfeldigvis skulle vite om noen som har disse og som er til salgs....så please gi meg beskjed...jeg er nesten villig til å gi en million gullmynter for denne asjetten;)) Jeg har så gode minner fra min mormor fra disse asjettene, jeg husker hun hadde dem i dype asjetter og det var bare himmelsk å få saftsuppe med bygg gryn servert i disse asjettene. Den kommer fra Egersund.


Denne kjøpte jeg på Gjenbruksbutikken "min" på lørdag.



Litt av samlingen, det meste er kjøpt på auksjon i Sverige for mange mange år siden, vi bruker dem alle sammen daglig nå etter at de i mange år har hengt til pynt på veggen.



Jeg syntes det kan være fint å dekke opp bodet med alle disse asjettene, bare flott at det er i ulike mønstre.



Tallerkenen over er fra min mormors gammle middagsservice, her har det blitt servert de beste kjøttkaker med hjemmelaget kålstuing.


Nydelig stråmønster!


Et lite fat og en asjett fra auksjon i Sverige...det er så lenge siden jeg har vært på auksjon, tidligere så hadde jo Wilhelmine en forkjærlighet for den bonderomatiske stilen og det henger nok litt igjen, må bare reise på auksjon snart igjen, det er så morsomt, en hyggelig søndagsbeskjeftigelse;))


Ha en fin uke alle bloggere,
her i huset skal det stekes pannekaker med blåbærsyltetøy, Fabians favoritt!








9 kommentarer:

Skjerstad sa...

Nydelige blå asjetter :)Fint at de fikk være i bruk igjen etter mange år på veggen . Pannekaker er ikke oppskrytt ;)

Ha en fin tirsdagskveld
Klem fra Janne :)

Frk.Eplegrøt sa...

AIAI!så mange fine fat :) Skjønne blånyanser. Likte spesielt godt det nest nederste.
Fin kveld til deg :)

Tevanga sa...

Hihi, vi har også hatt pannekaker i dag. Med solbærsyltetøy og bacon. Helst ikke i kombinasjon... Så gøy å se tallerknene dine. Jeg samler på lilla fasan fra Rørstrand, men det er veeeldig sjelden jeg finner dem. Synd jeg ikke visste om egersund-tallerken-ønsket ditt tidligere, disse har jeg støtt og stadig gått meg på det siste året. Syns de er fine, men er ikke superfan av blått og hvitt, derfor har jeg latt dem være i fred.

Ha en fin kveld! Klem!

Nina sa...

I <3 blått!

Bente sa...

Hei - nydelige tallerkner - jeg syns også blått og hvitt porselen er så pent:)

Nam-nam med pannekaker - det er det lenge siden vi har hatt - men det kan man jo gjøre noe med!

Ha en fin kveld - klem fra Bente.

giraffmamma sa...

Ååå jeg har de to siste tallerkenene du viser på veggen i skolehuset mitt, kjøpt i Sverige :) De er så fine! Gammelt stråmønster er så fint og den med en blomst på, er det alpin det mønsteret heter?

Huldra sa...

Ohh..! Falt jo helt for den øverste! Nydelig mønster. :)

Anonym sa...

Fine fat du har. jeg leter også etter hvitveis fra egersund. de er vanskelige å finne. lykke til med jakta :))

Anonym sa...

Har 4 asjetter 23 cmhvis du vil kjøpe
50,- pr.stk pluss porto.