26. november 2010

Heklet adventspynt og juletredillema






Det har vært så koselig å hekle disse minikremmerhusene, med soffaen full av garn og X-faktor på tv gikk det unna med heklenålen. Jeg har et strengt regime med dette å pynte til jul, det skal ikke være klart pyntet i Wilhelminehuset før lille julaften. Dette er en tradisjon jeg nekter å gi opp. Det er på lille julaften huset forvandles fra julekaos til julekos. Wilhelmine liker da helst å ha huset for seg selv og sender brannmannen og barn ut for å handle de siste rester til julematen og hente juletre, vi klarer nemlig aldri å få det i hus før lille julaften. Det skal være sagt at brannmannen ofte har kommet hjem etter å ha vært på en lang jakt etter det "perfekte" juletre til Wilhelmine, med halen mellom beina,  men er man av den typen som venter til lille julaften med å kjøpe juletre..FINNES DET IKKE NOEN FINE TRÆR IGJEN!!!
Hvert år sier brannmannen at han skal kjøpe et tidlig neste år, men det skjer ikke...så her i huset har vi en tradisjon på å ivareta de juletrær som er forlatt til seg selv på lille julaften, vi tar dem i hus og pynter dem så godt vi kan, steller det etter alle kunstens regler hele julen, og er begge enige om at 1. nyttårsdag har juletreet behov for å løsrive seg fra oss, det lengter ut...og Wilhelmine er ikke sen med å be brannmannen føre treet tilbake til naturen...kanskje jeg skulle kjøpe et selv i år...hmm, det nikkes bekreftende fra den andre siden av soffaen her...uff, nei, hvorfor laget jeg dette innlegget...ja,ja det er jo lenge til lille julaften...


13 kommentarer:

gult hus i svingen sa...

her i huset blir treet hentet opp fra kjelleren og pyntet lille julaften:) Intet annet blir heller pyntet før da:) Sånn er tradisjonene her:)
Serviset er hentet, pakket i avispapir og klart for "sendelse" imorgen:)
Fiiine heklapynt:)
Fredagsklem fra Trine:)

Superkvinnen? sa...

Næmmen, var ikke de søte! Tar vel med en til kontoret, så vi får pyntet litt opp - CubeChic :-)

Ellen sa...

Næmmen, så flott at noen tar ansvar (mer eller mindre frivillig) for de stakkars left over-juletrærne på lille julaften!Da jeg var liten syntes jeg så synd på de trærne som ikke fikk lov til å bli juletrær, men bare visne på et lasteplan bak låven liksom.Godt å vite at i hvert fall ETT av disse trærne kommer inn i Wilhelminehuset hver jul og får fin julepynt og masse oppmerksomhet:)
Hold på den tradisjonen du:)
God helg herfra!
PS: Julemarked på Borgarsyssel i morgen jo!Jeg og Lillesøster skal dit:)

Karoline sa...

Hei!
Jeg tittet bar kjapt nå, så stilig pynt du har laget :)
ha en strålende adventshelg! :)

Klem KAROLINEMOR!

Unknown sa...

Eg e og vant med å pynta lille julaften :o)

Et par år nå har eg tenkt at eg ska begynna litt før, så eg får glede av det lenger, men skjer det??? Kanskje i år :o)

Julatreet ska uansett ikkje pyntas før lille julaften da!
Juletreet går det bedre med, for eg har ein svoger som selge juletrer kvart år (god penger i det visst..) Hadde det ikkje vore for det, så hadde eg nok vore den som tok meg av dei som ingen andre ville ha eg og tenke eg... :o)

God kveld og atter ein gang god helg :o)

Marlene sa...

Nydelig pynt!
Imponert.
God helg!

Marianne sa...

Hihi, det med juletreet er gjenkjennbart =)
Sååå søte kremmerhus og sopper du har heklet!! Koselig =) Ha en god Lørdag!! Klem M

(eddas) sa...

Disse var jo bare supersøte:)
ha en kos helg
eddaKlemmer

NIB sa...

Ååå, så søte! Skulle så ønske jeg kunne hekle altså! Lærte det egentlig for et par år siden, men hadde et lite opphold, og det var visst ikke som å lære og sykle;-)

Disse var til å spise opp! :)

GOD helg, Wilhelmine! (så fint navn, forresten!)

ann helen/fru pink

Bente sa...

Hei - så flotte heklerier - kunne ønske jeg kunne hekle slikt (er temmelig nybegynner i heklefaget!) Her pyntes det heller ikke ordentlig før lille julaften - men bittelittegranne adventspynt har vi funnet fram denne helgen, da:)
Så godt at dere forbarmer dere over de stakkars etterlatte juletrærne:) Vårt problem er at vi alltid får for store trær - ved juletider tror jeg nemlig at vi har mye større stue enn det vi egentlig har - så treet har lett for å bli litt overdimensjonert;)

Ha en fortsatt flott adventshelg - klem fra Bente.

Pia sa...

Så søt pynt! Har sansen for at man prøver ut noe annet enn det tradisjonelle røde!

Unknown sa...

Gratulera med nytt service du og då snupps!
Det var dritfint det og! Kan ikkje huska å ha sett det der faktisk. Det var jo like greit da, så kunne det få komma og bu sjå deg :o)

Så har me kvar sitt vettu ;o)
Kjekt å bli fornødde altså!

Godnatt snuppeline

Maja sa...

Så søte sopper!! Jeg kjøpte en oppskrift på lignende sopper på stoff og stil i høst, det hadde jeg jammen glemt men nå inspirerte du meg til å grave den fram. Jeg leste i avisen i dag at det var manko på juletrær i år (det er sånne skumle nyheter) så løp og kjøp!! Jeg er egenlig helt enig i at man ikke skal pynte før lille julaften, men jeg klarer aldri helt å holde den regelen selv for når jeg skal hente fram adventsstaken og julekalenderen finner jeg så mye fin julepynt som jeg hadde glemt at jeg hadde og ikke klarer å legge tilbake i pappesken.. jaja sier jeg, tanken er go i hvert fall.