7. november 2011

Julekuler

Gamle julekuler er absolutt så vakkert og christmas looking som det bare kan få blitt, tenk på alle de fine julekulene som har blitt knust gjennom tiden da...men Wilhelmine skal fra nå av samle på gamle julekuler, dermed basta...som om jeg ikke samler på nok fra før...men frem til jul skal det kun være fokus på gamle julekuler når jeg bare er "en liten tur" innom den lokale bruktbutikken.


Fuglene har jeg planer om å bruke på et lampeprosjekt...
(sjekk bildet da...ser jo så profft ut...ren flaks...hi,hi) 


Her om dagen fant jeg disse fine små, 2 kr stykket og 2 fugler på kjøpet...gleder meg til å henge dem på treet...egentlig vil jeg ha et stort bjørketre i stua, med bare kvister som julekulene kan henge på...men det må jeg ALDRI si til brannmannen...for dere som husker juletre-innlegget fra fra forrige jul, så er det jo brannmannes oppgave å hente det styggeste tre dere kan tenke dere på lille julaften, det som står igjen og ingen andre vil ha...det får alltid komme til oss, vi gir det hjertevarme og masse pynt...Wilhelmine svelger tårer og sinne over at brannmannen aldri kan lære seg å kjøpe juletre i tide...og hvert år så er vi bare såååå glade når det flytter fra oss 1. nyttårsdag...men noen må jo passe på de trærne som ingen andre vil ha også...og stakkars brannmannen han gjør så godt han kan...hi,hi...


18 kommentarer:

giraffmamma sa...

åååå gamle julekuler, jeg elsker gamle julekuler!
Og det er skjøre skjønnheter som lett brister, skjønner ikke at de overlever ett år i boden godt klemt sammen med all mulig annen julepynt.
På juletreet er vi nødt til å tenke jo mer jo bedre for vi har så mange fine kuler :) Og alle må henge øverst, godt unna små barnehender som gjerne vil klemme litt..... Det er trangt om saligheten på toppen av vårt juletre......
Lykke til i jakten på flere fine kuler, håper du finner mange små skatter før jul!

Seksti delt på fem sa...

Jeg ELSKER julekuler, men har selvpålagt kjøpestopp... det ble liksom alt for mange en periode, så nå er det tid for å bruke opp en del av dem vi har, litt svinn er det jo, og med så mange i juletre-pynt-kofferten, er det ikke så farlig om ungene mister noen.

Men - de GAMLE, de skikkelig fine arvede, dem er det bare jeg som får ta i, og de henger øverst, der det er minst sjanse for at det skjer uhell.

Åh. Nå er det mye jule-prat i blogglandia, jeg kjenner det kribler litt!

Unknown sa...

Det er så masse fint av gamle kuler, og juletrepysnt.. Jeg har samlet litt, etter gamle slektninger, og litti bruktbutikker. Ønsker meg myyye mer, så jeg får fortsette og kikke... Ellers er jeg som deg, sparer på litt for mye forskjellig.. Men gjør man ikke mer galt enn det, så får det gå,, hehe
Nå begynte jeg i allefall å glede meg til å pynte til jul
Ha en fin ny uke
Klem Heidi

Anonym sa...

Sikke et fund! Jeg har igennem en del år købt alle de gamle glaskugler, jeg har kunne finde på loppemarkeder, og har efterhånden god samling. Der findes intet skønnere!

Hjertedamas blogg sa...

Jeg elsker gammel juletrepynt, men jag har aldri funnet det hverken i bruktbutikker eller loppis. hadde noen fantastiske kuler, som var formet som pikeansikt. Men selv om de ble pakket og sikret, og esken ble merket skikkelig, så har esken aldri blitt funnet etter at vi flyttet inn i det nye huset. Men jeg drømmer om å finne en masse gammel juletrepynt:DDD Jeg er allergisk mot grantrær, så her går det i sånne søte edelgrantrær på rot, ståendes på ei kiste eller et bord. Jeg liker det. Gubben vil nok ha et stort ett. Men vi liker veldig godt å ta med barn og barnebarn andre advent, og dra opp til noen venner, som bor på en gård oppe i Våler. Der får barna plukke ut det treet de vil ha, og så får de hjelpe til å skjære det ned. Etterpå griller vi pølser i skogen og koser oss sammen de andre som også jakter på juletrær. Og att på til er treet gratis. Har du lyst til å være med, he-he. Plukke ut det fineste treet i skogen???? Ellers tror jeg nok Gubben min hadde fått noia, om jeg hadde dratt inn et ferdig -drøsset tre. Selv om vi begge er gjenbruksfolk, så tror jeg nok at Gubben vil syntes at et juletre nok bør ha på barnålene, for at det skal kunne betegnes for "Du grønne, glitrende, tre goddag...". Jeg mener, jeg brukte 22 år på å få juletre i bordmodell, så det ville nok ta ganske mange år for å få godkjent en ut-og-inn-tre:DDD Klemz Grethe

Petra / Popetotrora sa...

Ja, gamla vackra julkulor är nog ett av de finaste pynten. Så fint att bara lägga i en stor skål eller glascylinder. :-)

Banebakken sa...

Vakre julekuler.. litt nostalgi liksom : )
Ikke så dumt å samle på det!

Kanskje du får bryte tradisjonen i år,
så handler du og brannmannen tre sammen?
Eventuelt kan du jo ha to trær i stua? : ) Hihi...

Fargevandring sa...

Gamle julekuler er bare så fint...det treet blir nok kjempebra med slike kuler:-)

Marlene sa...

Fantastiske julekuler!
Jeg har en gammel eske etter mine besteforeldre med lignende skatter. Er så glad for de hvert år og for at jeg har tatt vare på de. Selv om jeg desverre knuser en eller to hvert år. De er jo så skjøre.
Men en tur innom bruktbutikken kan jo være lurt Ü
Glad mandag!

Fiffiga Systrar sa...

Gamla julkulor är de finaste! Absolut de finaste!! Vi har favoritkulor hemma i föräldrahemmet. Vita gnistrande och runda som snöbollar! Åh vad vi skulle vilja ha en hel kartong av likadana! De är ju sååå fina!

Lise B sa...

Jeg har også dilla på julepynt, jeg kjøper nytt, men helst gammelt, hvert eneste år. Jeg dynger på, og har aldri brydd meg om at less is more. Tull og tøys, mye av alt er best. Jeg håper jeg får kjøpt gammel pynt i år også. Det var nå litt av en fangst du gjorde også da, ikke noe upris kan man si

AvMeg sa...

Jeg liker også de gamle julekulene godt - de har slik en fin,matt glans :-) Og de fuglene var jo et kupp!

Brit Strikkenerd sa...

Jeg jakter alltid på gamle julekuler på loppis og freetex. Gleden er like stor hver gang jeg gjør noen funn. De minner meg om barndommens jul, gode varme minner:) Det beste er jo at man bruke de til pynt mer enn bare juletre- gjør seg som du gjør det utmerket i en skål:)

Yldi sa...

Så fiiine!
Og det var jo et superkupp med to kr stk!!!
Jeg er så heldig at jeg har arvet min mormors gamle julepynt.
Var desverre endel som ble knust under frakt, men de fineste ( deriblant slike fugler) lever ennå :)
Snilt å ta vare på de trærne ingen andre vil ha da ;)
Smil fra Dina!

Stilleben sa...

Nydelig pynt! Elsker også julekuler. Jeg stemmer i som Lise og sier her - når det gjelder gammel julepynt - tull og tøys mye av alt er best! Herlig kommentar fra Lise!

Bente sa...

God kveld Wilhelmine - så nydelig blikkfang - flott å samle de sarteste og fineste kulene slik: Sånne fugler har vi to av - har fått ganske hard medfart i løpet av årene, men pynte opp treet - det gjør de ennå:)

Nei du - makronene er fra Pascal - har ennå ikke turt å prøve selv, men har lyst - en gang:)

Si fra om du har tid og lyst til en lunsj mens du er i Oslo en gang, da vel - jeg jobber midt i byen:)

God kveld - klem!

svimelaura sa...

Jeg liker å være innom her igjen:) Innmari godt, faktisk!

Hjertedamas blogg sa...

Si i fra om du skal selge noe gammelt julepynt....... klemz Grethe