17. desember 2010

Peppermyntekyss og nytt servise


Peppermyntekonfekt er en fast ting her i huset til jul. Det er også enkelt å lage. Det er en gammel oppskrift som jeg har fra et reklameblad til et apotek. Det er ikke så veldig billig å lage denne konfekten akkurat, men den smaker himmelsk. Peppermynteoljen og Traganten holder seg fint frem til neste jul også. Det er nemlig slik at man får litt rusk i halsen når man hører prisen for peppermynteoljen og tragant på apoteket, men for all del...er det jul, så er det jul. Konfekten passer fint til en kopp kaffe etter en tung julemiddag. 



Oppskrift.

250 gram melis
1 eggehvite
2-3 dråper peppermynteolje
1 knivsodd tragant, kjøpes på apoteket.

Kna det hele sammen til en fin deig, ha evt i mere melis om den blir for løs. Trill ut kuler og sett på en mokkabønne eller annen sjokoladepynt. Det må jobbes raskt da den stivner fort, ha gjerne et vått klede over deigen du ikke bruker, mens du jobber med kulene. Så tørker den ikke så fort.


For en stund siden så fikk jeg et kjempefint servise i posten, serviset har jeg kjøpt på SMIA. Jeg holdt på å besvime når jeg så dette serviset på deres blogg. Jeg har nemlig i mange, mange år lett etter dette serviset, i alle bruktbutikker i alle land jeg har vært...men ingen servise av denne typen dukket opp. Det er jo å få kjøpt nytt, men da er det jo sååå dyrt, så når jeg fikk i havn denne handelen med de koselige damene var jeg kjempeglad. Som dere jo sikkert vet så elsker jeg "afternoon tea stemning" og dette serviset syntes jeg absolutt er med på å skape det. ser det bare for meg med nybakte scones og "A pot of tea".



Brannmannen var ikke så ivrig på det lille juleverkstedet mitt, men han var ivrig på å snoke til seg mokkabønnene...brannmannhånden var til stadighet nede i boksen og forsynte seg med sjokolade. Jeg foreslo at vi to liksom skulle ha litt juleverksted stemning, hvor han og jeg satt og hørte på julemusikk og trillet peppermyntekuler...mens englespillet kimte i bakgrunnen, men da skal jeg si deg at han beviste at
MENN ER MENN,
"det er ingen brannmenn som triller peppermyntekuler og hører på nissesanger på en fredag vet du Wilhelmine...men jeg gleder meg veldig til å spise dem da!" Ja,ja, det var jo verdt et forsøk.





Ha en fin helg alle sammen.
Vi skal nyte en god middag på restaurant Strand i helgen, det skal bli så spennende, har hørt og lest mye om dette stedet.
Kamera skal være med og dere skal få en del i gourmet opplevelsen.
Er det noen som har vært der kanskje?

10 kommentarer:

Skjerstad sa...

Hei :) Pepermyntekuler er drit godt ! Jeg er jo en søtnos vettu Wilhelmine ;) Så disse er helt etter min smak . Så koselig at du fant et servise på Smia. Tenk at du har lett etter det i mange år. Så dukket de opp der :)Ser du har Mano kopper også , de står øverst på ønskelista mi ;)Artig det siste bildet ;)

Ha en fin helg :)
Klem fra Janne

kariogjon sa...

Og hva sier brannmannen til at du sitter oppe og blogger om natta?

Bente sa...

Heisan - peppermyntekonfekt er kjempegodt - tror jeg bare har laget det én gang. Her i huset har pepperkake/gløggkonfekt slått godt an - det blir en ny lagerunde på søndag! Mannen i huset er heller ikke med å rulle kuler han heller, nei - men smake - ja, det er macho, det! I dag skal vi til et vennepar med røykebu i hagen - da skal vi ha den faste røyke-laks-seansen vår - det blir kjempegod laks!
Ha det flott på Strand - har ikke vært der, men vi har merket oss den - tror det er VELDIG bra:)
Klem fra Bente.
PS - flott servise og MANOkopper:)

PillePalle sa...

Disse peppermynthekyss ser utrolig delikat ut! Mokkaboner på liker jeg ekstragodt :) Takk fo tippset og oppskriften. Ha en fin adventshelg. Klemmer fra PiPa

(eddas) sa...

Moccabønnenne minner meg om oldemor:)
ha en koooos dag..
klem klem

designhund sa...

Takk for skryt for bilder, har hatt en lang pause fra fotografering, men har fått litt dilla igjen. Veldig moro å få skyt da! Og blogg-kokebok hørtes moro ut;-))
God helg, kos deg på restaurant.
Klem Tone

Petra / Popetotrora sa...

Ser fantastiskt gott ut! Och dom är ju så fina att titta på också! :-)

Ha en fin helg!

Dorteas lille verden sa...

Hei! Trivelig blogg du har! Disse konfektbitene så supergode ut.....må nok prøve meg på disse ja:) Skal bli triveligå følge deg videre:)

Hjertelill sa...

Hei!
Tusen takk for hyggelig hilsen på bloggen min. Peppermyntekonfekten så veldig god ut! Jeg har bestemt meg for å bake lite og heller lage litt konfekt i år:)
Hilsen Lill

Gunn sa...

For en samling av Mano-kopper du har, ble litt misunnelig nå ;) Har ingen selv, så lurer litt på hvordan er de å holde i når man har varm drikke i de?

Kjempeartig at du fant serviset på Smia! Ble så flott der at det kjentes faktisk vondt å flytte fra både Smia og Stjørdal :)