7. desember 2010

Wilhelmines julemedisin, vanilla fudge

Jeg har alltid hatt lyst til å forsøke å lage fudge. På Spitafields Market i London pleier det å stå en mann som selger hjemmelaget fudge. Han har smaker i alle varianter. Det er allt fra vanilla fudge til sjokoladefudge med chili. Han har  masse ulik topping på dem som gjør at de ser ekstra flotte ut.
Toppingen er feks. minimarshmallows, geletopper, pistasjenøtter, valnøtter, daimkuler, tørkede bær etc. Jeg har googlet rundt på nettet lenge for å finne en oppskrift som ser overkommelig ut, som jeg kan klare å lage og som helt garantert blir vellykket på første forsøk.
Og plutselig dukket den opp...på en fantastisk bakeblogg som heter :
Her inne finner dere oppskriften på denne gode vanilla fudgen og all verdens gode søtsaker.
(NB! Det er ikke nødvendig med sukkertermometer, bare gjør kuleprøven som beskrevet i oppskriften)
Jeg ble nesten litt overrasket over at jeg hadde klart å lage denne gode fudgen. Jeg fikk god hjelp av min datter også denne gangen. Når hun bodde i USA var det vanlig at dette ble laget og gitt i gaver til venner, naboer etc til jul. Vi har hermet litt etter dette og har laget klar noen små gaver til gode venner, så nå vet de som skal ha besøk av oss hva de får til jul...ikke blomster, men fudge! 
Vi pyntet glassene med litt tekst fra en Dynamo maskin, det ga veldig fin effekt.

Dette er virkelig medisin for julestressede husmødre!


Norgesglass fyllt med fudge, den beste vertinnegave nå i førjulstria.


Det var viktig å røre hele tiden...



Det hele skal over i en kjøkkenmaskin for å røres til passe konsistens, litt hvit sjokolade skal også i.
Følg oppskriften på bloggen Passion for baking nøye, så får du dette helt garantert til.


Hell blandingen over i en passe form og la den stå kaldt over natten.  



Del så fudgen opp i passe ruter...og nyyyyt!


Små glass kjøpt på Granit ble fylt opp med fudge,
egentlig drømmte vi om å lage en liten fudge butikk denne dagen for dette var gøy!

12 kommentarer:

Bente sa...

Hei - oj-oj-oj - så godt dette så ut - uff, jeg har slik respekt for karamell-laging - med sukkerprøver og det hele - men, man burde nok kanskje bare turt - slike fudger er jo innmari gode, da:) Heldige er de som får Wilhelminebesøk framover - ingeting er jo som å få noe hjemmelaget:)
Ha en fin kveld - klem fra Bente.

(eddas) sa...

Dette så da bare fortreffelig ut:)
Venter på modern som kommer med hjemmelaget kokosboller som er fortreffelige...skal se om jeg får til og lage de:)
kos deg
eddaklemmer

emblas-kanel sa...

Dette så virkelig godt ut - så flinke dere er! Den rosa slikkepotten din var så søt. Tipper vertinnegavene blir godt mottatt :-)
Klem fra Eva

Barbros lille atelier sa...

Ååååå, det så vannvittig godt ut! Jeg elsker vaniljefudge! Den oppskriften MÅ prøves!

Klem

lise sa...

så hyggelig blog du har, som jeg må følge med på. og jeg fik virkelig lyst til at prøve at lave fudge. god aften!! hilsen lise

Unknown sa...

Åhhhh, det såg aldeles nyyyydelig ut!!!!

Syns eg kjenne de smelta i munnen :o)

Eg lagre definitivt den oppskrifta ja!

Håpe du får ei fine veka videre snuppa :o)

Duse Pasteller sa...

Nammmmmm!!! Jeg vil smake!!!;P
Så utrolig godt ut! Flinkis!!;)

Klem, Janniche
Duse Pasteller

gult hus i svingen sa...

snadder og snaskum:) Så herlige gaver:)
Det er så mange ideer her i Bloggelandet, får lyst til å gjennomføre alle:) Får snakke med bakespesialisten i huset:)
De ser jo lekre ut da:)

Klem fra Trine med ønske om en fiiin dag:)

Mette sa...

Dette sa bra ut! Jeg har samme planen om a lage fudge som gaver til jul, sa dette kom akkurat i rett tid ;-)

takk for tipset!
klem Mette

lise sa...

Tusind tak for din søde kommentar! jeg er glad for at du vil følge med på min blog :)
Dejligt med en tur til København i julen! I mandags var jeg med mit arbejde til julemiddag, og vi var på Café Sorgenfri i centrum, som er et gammel og meget traditionelt sted. Maden var virkelig god (sild, fiskefileter, flæskesteg, rødkål, øl og snaps osv.)! Der er en hyggelig og lidt mørk kælder/krostue-stemning, hvis man kan lide det. Jeg håber i får en skøn tur! :)

Strikkefanten sa...

Oj - nammis! Kanskje dette er noe jeg skulle våget meg å prøve...? Ser bare helt fantistisk fristende ut, da:-)

lise sa...

Tak for inspirationen og jeg fik også lavet en portion fugde i søndags, men jeg synes ikke den bliver helt stiv. jeg tror ikke jeg vil kunne skære den ud i firkanter. havde du problemer med det?