6. september 2010

Nå blir det andre boller

Boller er en stor favoritt her i huset. Jeg har ikke tall på hvor mange boller jeg har laget i tidens løp. Det hele startet med at jeg selv begynte å bake på kjøkkenet når jeg var ganske liten, det var da ofte små harde kreasjoner som kom ut av ovnen...selvfølgelig skulle jeg også spise dem med en gang de kom ut av ovnen, og hvordan magen blir etter varme hveteboller kan man jo erindre;-)
Med litt øving og utprøving av et utall oppskrifter har jeg funnet frem til den som gir bra resultater hver gang her i huset. Men det skal være sagt at gjærdeig er like spennende hver gang den settes...blir det bra eller blir det ikke...
Mine tips så langt er å bruke fersk gjær. Videre koker jeg opp sukker og melk sammen med smør, det gir lette boller når sukkeret er helt oppløst. Husk at melken må være lunken når den blandes med gjæren. Videre hever jeg deigen to ganger før jeg baker den ut. Når deigen har hevet opp en gang, slår jeg den ned igjen, for så å heve den opp en gang til. Etter de er baket ut, hever de igjen. Det gir et luftig resultat.

Her kommer oppskriften:

50 gr gjær
3.5 dl melk
100 gr smør
200 gr sukker
1/4 ts salt
1/2 ts bakepulver
ca 900 gr hv.mel, til passe deig

225 grader i ca 10 min.

Melk, smør og sukker kokes opp, avkjøles til passe tempratur, ha den så i bakebollen sammen med gjæren, la det stå litt før det røres ut.
Ha så i mel, salt og bakepulver. Elt deigen for hånd eller med en kjøkkenmaskin. Jeg bruker kjøkkenmaskin. Pass på å ikke elte for lenge, da søte deiger lett kan bli litt seige om de eltes for lenge. Når deigen er ferdig hevet som beskrevet over, bak ut de boller du ønsker deg. I dag laget jeg Vaniljeknytter, Kanelboller og Kasparas vaniljesnipper av deigen.
Som fyll i Vaniljeknyttene, så bruker jeg sukker og vaniljesukker blandet, ellers samme prinsipp som til kanelboller; Smør på godt smør, strø på vanilje-sukker blandingen, legg leiven dobbelt og skjer opp strimeler som du snurrer og "knyter" sammen.




Like spennende hver gang om deigen hever seg....




Vaniljeknytter


Strimler til Vaniljeknytter



Kanelboller

Vaniljeknytter.

Jeg forsøkte å lage noen vaniljesnipper ala de som Kaspara lager av denne deigen, jeg brukte ferdig vaniljefyll.

 

9 kommentarer:

Ellen sa...

Så lekkert det ser ut!!!Helprofft utseende, og smaker sikkert like godt som det ser ut:)
Herlig at du deler med erfaringene dine!

Kaspara sa...

Kjære flittige bakstekone!
Den gjærbaksten så fantastisk fristende ut!!! Så morsomt at du baker vaniljesnipper ala Kaspara også!
Herlig å bake flere slag av gangen. Jeg baker veldig ofte boller med melisglasur (med litt romessens i) på toppen. Gutta og kameratene deres elsker disse bollene.
Ha en god natt! Nå tar jeg et svalestup opp i senga.
Klem fra Kaspara

Skjerstad sa...

For et fristende herlig syn :) Jeg ser tydelig at det er en erfaren kokk som har vært i sving her ;) Å så fine bilder ;) Jeg skal jammen prøve denne oppskriften :)

Ha en fin fin dag :)

Nina sa...

Boller er det BESTE!!!! Vi er en skikkelig bollefamilie. Kanelsnurrer - og en mix mannen komponerte sammen som jeg kaller orgasmeboller *kremt*. Det hender jeg ser på han med min store blå øyne og spør om han ikke kan bake de til meg ;).

Jeg har aldri, aldri, aldri hatt vinnerlykke - før jeg entret bloggverden jeg. Har vunnet ganske mange giveaways. Det føles så merkelig. Det som er ekstra hyggelig nå er jo at jeg må dra inn til Oslo til Signe for å hente bollen. Var den ikke FIIIIIIIN ;)?

Nå snubler min vaskefrøken inn døra om ikke så lenge, så jeg må styrtrydde resten ;). Den tredje uka jeg har henne nå. Det er godt å være to om å ta huset på 300 m2. Jeg har ikke sjans. Og jeg baker heller boller enn å vaske - så da sier det seg selv hvordan det er på stell hjemme hos oss ;).

Har begynt å lappe litt brunt og rosa - skrev jeg det? ;) Så smått - i malingsstua mi.

emblas-kanel sa...

Mmmm. De så gode ut! De må prøves, takk for at du delte oppskriften og fremgangsmåte med oss.
Skal lage ripsgele i kveld så kanskje jeg skulle slå til med en bollebakst samtidig. Ha en fin dag.
Ha en fin dag, Wilhelmine :-))

Maria ( Idekroken ) sa...

Mmm, nå fikk jeg lyst til å bake. DET så kjempegodt ut :)

Klem

Katrine_tm sa...

Yum!! Så mye fin bakst! Nå ble jeg sulten på noen godt! Kanskje jeg må bake litt og. Inspirerer du og! Takk for oppskrift og gode tips!

KJEMPEHERLIG BLOGG du har! Jeg vil gjerne følge deg også. Tusen takk for skjønn kommentar hos meg og at du følger. Det setter jeg skikkelig pris på! :D

Forresten, navnelappene får du bestilt hos http://minanamnband.se/ :)

KLEM

gult hus i svingen sa...

så flott bakst og fine bilder. Jeg kjenner bollelukta her jeg sitter foran dataskjermen. Det finnes ikke noe så godt som nybakt gjærbakst, synes jeg, enten det nå er brød eller boller. Har en god oppskrift jeg, men denne skal sannelig testes ut. Ser spennende ut med bakepulver i.
Takk for trivelig innlegg.
God tirsdag fra Trine

Astrid sa...

Oi! For noen fantastisk lekre boller!

Takk for hyggelig kommentar hos meg. Du spurte om Paris-tips; her kan du se bildene fra min forrige tur http://www.flickr.com/photos/astridhagen/sets/72157622586467029/ (inkludert små tips i billedtekstene) og under emneordet "France" på bloggen finnes flere bilder fra mine reiser i Frankrike http://hei-astrid.blogspot.com/search/label/France

Enjoy og god tur!