12. september 2010

Streetfood, kokeboktips

Streetfood, mat på gaten!
Og da snakker vi ikke om pølse og lompe!!!
Når vi er ute og reiser så er litt av sjarmen det å gå ut å spise, nei...ikke litt
men egentlig hele sjarmen.
Det å spise på restaurant er en ting,
men det å spise den lokale "streetfood" maten er ofte verdt hele reisen.
I Thailand spiste vi mye mat som ble solg på gaten,
det var ofte det som smakte best.
En type pannekake med banan inne i var en superhit, for ikke å snakke om Satay, kyllingspydd med peanøttsaus...himmelsk!!
Jeg legger ut en liten filmsnutt fra You tube og noen bøker jeg har som jeg syntes har masse inspirasjon på dette med "Streetfood", det er nesten så jeg kjenner curry duften helt hit...
Jeg lover å legge ut en "topp-secret recipe" på Sataysauce(peanøttsaus) også etterhvert...
Kvaliteten på bildene under er kanskje ikke den beste, men kamera vårt er som sagt på tur til Nord Norge og da er det den mellomste Wilhelminedatters kamera som blir brukt...og det er så vanskelig å bruke...hi,hi...nyt bananpannekaken i videosnutten under;-))



fra You Tube, Google.

Bøker til inspirasjon.


Bok om streetfood fra ulike verdenshjørner. Forfatter, Tom Kime.


Dette er en bok fra en vietnamesisk restaurant som ligger på Vesterbro i København.


Marcus Samuelsson, en svensk kokk som har laget en flott kokebok. om Streetfood

Chop Chop...bambus steamer og fish sauce.




2 kommentarer:

Siri sa...

Morsomt det du skriver om street food. Det er så sant.

Hyggelig blogg du har!

emblas-kanel sa...

Sånn - der var du tilbake igjen. Bra! Fin artikkel om streetfood, den blir sjelden nevnt så det var artig at du skrev om det. Gleder meg til neste innlegg :-)
Klem fra -embla-