30. september 2010

Lopper som bestillt


 Ukens lopper er som bestilt, loppene jeg finner bor i den lokale gjenbruksbutikken, helt til de finner vei hjem til Wilhelminehuset.
Noen ganger lurer jeg på om det er slik at de som jobber der vet hva jeg vil ha,
for så å legge det frem fremst i butikken og bare vente på at jeg kommer.
Kanskje de søte gamle misjonsdamene blogger og får inspirasjon fra Blogglandia;-)

Det er ikke til å tro...for noen dager siden skjedde nemlig dette:

....jeg hadde lenge ønsket meg et syskrin,
så så jeg på bloggen Huset ved bekken at Kardemomme hadde funnet
et syskrin på loppemarked,
da kjente jeg at jeg ble bitte litt misunnelig...
Jeg husker at min søteste farmor hadde et slikt skrin,
det hadde en helt spesiell lukt av kamferdrops og det var nåler og små sneller i alle farger som lå i den skjønneste orden i skrinet.

Så når jeg da her om dagen var en kort tur...som vanlig,
absolutt verdens korteste tur innom gjenbruksbutikken over alle gjenbruksbutikker
....så stod det et slikt skrin og bare ventet på meg.
Det beste av det hele var at det også inneholdt
masse gamle sysaker fra damen som hadde eid det...
kan det bli bedre?
Skrinet ble med hjem...om det var noen som lurte på det...
til og med Brannmann Sam kom med en litt uvant kommentar til en brannmann å være:
" Næmen...det var jo søtt da!"
(Hva går det av han tenkte jo jeg da...jeg sier nemlig søtt til omtrent allt og alle...så han har gått i god lære, men han sa det på en macho måte da så klart...)

Syskrinet som ventet på meg


Syskrinet som så gjerne ville hjem til Wilhelmine




Syskrinet hadde masse gamle pilleesker som var fyllt med knappenåler og knapper, gamle heklenåler og strikkepinner...tenk så mye historie i dette skrinet...


Nydelig tapet som var i bunnen av syskrinet, husker mormoren min hadde noe lignende denne tapeten på et av soverommene sine.



Jeg samler jo også på gamle grytelapper,
men det er ikke bare å ta med noen for de at de er gamle,
nei...det må liksom være litt "sjel" i dem...og da tar det litt tid å samle...men bunken vokser sakte og sikkert.

Samlingen av heklede grytelapper vokser
Til slutt ble det et lite horn, gevir...eller hva det nå heter på lørdag også.
Sist jeg var i Oslo stod jeg og holdt et slikt på Bolina, men det var sååå dyrt, så når jeg fant et i gjenbruksbutikken til 36 kroner var det ikke et vanskelig valg...

kjære kjære gjenbruksbutikk, måtte dere alltid bestå;-)




36,-kr for dette...det skal få en staselig plass.





 

18 kommentarer:

Scandinavian Retro sa...

Takk for hyggelig hilsen på bloggen min, kjempekoselig om du legger deg til som følger:) Var jo masse fint på bloggen din, her kommer jeg til å ta meg en tur innom titt og ofte! Syskrinet du fikk tak i er jo kjempesøtt! Ja, la gjenbruksbutikken bestå:)

Ellen sa...

Så nydelig syskrin!Utrolig sjarmerende, det ventet nok på deg ja:)
Jeg elsker gjenbruksbutikker!!!

Unknown sa...

Åhhhh, heldigen!!!

Det var litt av et funn det syskrinet altså!! Og ikkje minst innholdet!
*sukk*

Gratulera! Med det andre flotta og altså ;o)

God som Grønn sa...

Så morsomt at du liker bloggen min! Veldig fin din og, skal tenke på deg neste gang jeg finner heklede grytekluter på loppis. Syskrinet ditt er rett go slett et funn, jeg fant også mitt på loppemarked med det var uten innhold...

emblas-kanel sa...

De syskrinene er jo bare så søøøte. Jeg har et gammelt slik som jeg fikk hos ei tante for mange, mange år siden. Hun hadde hatt det siden hun var ungjente og er nå 86 år.
Og gryteklutsamlingen vokser ser jeg :-)
Klem fra -embla-

Duse Pasteller sa...

For et skjønt syskrin! Spesielt inni da, og så gøy at det kom med innhold!:)
Liker grytelapp-samlinga di! Hmm, kanskje det var noe å samle på ja... (som om jeg ikke samler på nok, hehe;))
Flotte funn! Er det ikke herlig å gå på sånne steder?! Jeg ELSKER det!

Ønsker deg en flott start på Oktober!

Klem fra Janniche, Duse Pasteller:)

Tevanga sa...

Så flotte lopper du fikk med deg hjem. Jeg har også et sånt syskrin, men etter det ble fraktet hjem fra butikken det ble kjøpt i viste det seg at det ikke henger sammen. Typisk meg altså, kjøper alltid katta i sekken jeg. Jeg har også noen fine gamle hekla grytelapper som henger til pynt på kjøkkenet. Plutselig oppdaget jeg at Tevangamannen faktisk brukte dem. Han klagde fælt på den "hullete kvaliteten" som bare gjorde at han brant seg. Men du må jo ikke bruke dem sa jeg til ham, lettere overrasket over at han ikke forsto at de kun var til pynt. Jeg sier bare.. hvis blikk kunne drepe...

gult hus i svingen sa...

så flotte funn.....:)
Bare gobiter der ja:)

Syskrinet er fint, det er fint å tenke på at noen har brukt det:)
Jeg har 2 syskrin kjøpt på loppemarked, men ingen av dem hadde dånehyllepapir inni. Begge var med innhold da, mye spennende og rart:) Ett har vi på hytta og et er hjemme og i bruk:)

Lenge leve bruktbutikken din:)

God helg da!

Klem fra Trine:)

Skjerstad sa...

Wilhelmine ;) Så heldig du var som hadde et søtt syskrin som ventet på deg :) Ja det var veldig søtt :) Jeg kjenner at syskrinet mitt begynner å bli for lite , har bare 1 rom . Så jeg skal se etter et med flere , neste gang jeg er på gjenbruk ;) Gryteklutene dine var også søte ;) Jeg så på en blogg en gang , ei som hadde sydd sammen grytekluter til ei pute ;) Det var veldig tøft !

Ha en fin fredag :)
Klem fra Janne :)

Kaspara sa...

Heisan Wilhelmine
Så flotte ting du har funnet! Syskrinet var jo så sjarmfullt og flott tapet inni setter jo bare prikken på i`en.
Gamle grytekluter samler både du og jeg på og fler med oss. Godt de får nye liv hos mennesker som verdsetter dem.
Horn er jeg svak for særlig på vinterstid med lammeskinn i nærheten. Dette blir fint på en vegg.
Her går vi inn i skolens høstferie i dag, og ungene kommer nok oppspilte hjem tipper jeg.
Vi skal være hjemme ungene og jeg. Far i huset er inne i sin hektiske arbeidsperiode med lange kvelder og jobbehelger.
Vi får kose oss Gutta Boys og ejg og finne på artige ting sammen.
Ha en glitrende helg!
Klem fra Kaspara

moa sa...

hei hei!
oj, for noen herlige funn du har gjort i gjenbruksbutikken!
ønsker deg en flott høsthelg!

moa

Superkvinnen? sa...

Skal si du finner skjulte skatter :-) Tror neste jeg må invitere meg med en gang. God Helg roomy!

MøbelPøbel sa...

Akk så fine ting:) Tusen takk for koselig besøk inne hos meg, vi sees snart igjen:)

Klem Christine

Rosa sa...

Heisann!

Det syskrinet var virkelig et KUPP, og så med innhold til og med! Artig med ting som man kan spinne en historie rundt, tipper skrinet har vært med på mye i sitt liv- og nå fått seg et hyggelig hjem hos deg! :-)

Ha en deilig lørdag!

Klem, Rosa

Hege Synøve Kolstad Evensen sa...

Hei Wilhelmine:)

Heldige deg som skal til Paris! Jeg har vært i Paris mange ganger, men først den siste gangen fikk jeg med meg de fleste turistseverdigheter. Jeg liker godt bare å sitte på de ulike fortausrestaurantene og oppleve byen og menneskene. Mitt tips er å dra til Latinerkvarteret. Et deilig yrende liv i trange gater. Spennende butikker er det der også. Favoritt nummer to er montmartre (http://no.wikipedia.org/wiki/Montmartre) området. Der sitter kunstneren i gatene og du kan besøke den flotte kirken Sacré-Coeur. Er du heldig får du høre nonnene synge - VAKKERT. Salvador Dhali har også et spennende museum der med flotte verker. GOD TUR:)

...og tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min:) Blogging er gøy, også er det så flott å treffe nye spennende mennesker der ute!

God helg!

kariogjon sa...

Jeg hadde et slikt syskrin etter min mor- pappa hadde snekret det. Men jeg kastet det en gang. Ille gæli, vet det. Men kanskje man skulle følge med på auksjon om det kommer noen nye/gamle skrin der...?

Unknown sa...

Hei kari, så koselig med hilsen på bloggen min...jeg har selv ikke tall på hvor mange skatter jeg har kastet opp igjenom tiden...bare å ikke tenke på det, kos dere masse på torpet. Nå skal jeg bevege meg bort fra dataverden og lage
curry-reker med åasta til min kjære brannmann sam...de mennene har det bra asså;-))

Line sa...

Hei og god kveld i stuen!
Så artig det var å se det syskrinet! Slik hadde også moren min da jeg var ei lita jente. :-))
Hadde faktisk glemt at det har eksistert!
Ha en fin kveld.
Line