9. januar 2011

Dessertliv

I helgen har Wilhelminefamilien hatt besøk av gode brannmannkollegaer. Brannmannen hadde da bestemt meny, Fiskesuppe til hovedrett og Creme brulè til dessert. Wilhelmine er jo av den "gamle skolen" så da betyr det også at det var en kake til kaffen. Dette er en av mine favorittkaker, den ligner litt på Sara Bernard, bare at den er i rund form. Jeg fikk ikke tatt så mye bilder denne kvelden, vertinneoppgaven måtte bli prioritert, men jeg knipser litt av kaken nå, for det var heldigvis et lite stykke igjen som vi kan kose oss med i dag mens vi ligger i vater på soffaen, det tar på å ha frihelg. Dere skal få oppskrift på denne gode kaken og verdens beste Creme Brulè. Creme Brulè er ikke vanskelig å lage og den kan fint lages dagen i forveien.

Creme Brulè:
1 vaniljestang
1 dl sukker
3 dl fløte
2 dl melk
6 eggeplommer

Kok opp melk/fløte og sukker sammen med vaniljestangen (som er delt og skrapet ut frøene av).
Avkjøl det hele. Pisk sammen eggeplommene, ha i væsken i en tynn stråle mens du hele tiden pisker. Blandingen siles og fordeles i små porsjonsformer.
Det hele stekes i ovnen i vannbad på 150 grader i 40 min.
Jeg liker best å lage dem dagen i forveien, da får vaniljesmaken satt seg og de er helt faste i formen.
Brunt sukker has over før servering og brennes av under grill i ovnen eller med gassflaske.
Jeg serverte med en god italiensk jordbæris og friske blåbær. Nyyyyyyyyyyyydelig.



Sara Bernard terte.

Mandelbunn:
200 gram mandler
200 gram melis
4 eggehvitter
1 ts bakepulver

Mal mandler og bland med melis og bakepulver, dette blandes i stivpiskede eggehvitter.
Stekes i rund form midt i ovnen på 150 C i ca 40 min.  

Fyll:
150 gram smør
150 gram melis
1 ss kaffe
1 plate kokesjokolade
4 eggeplommer
Evt litt god sherry som smakstilsetting, ikke nødvendig.

Smør og melis piskes sammen, ha i smeltet sjokolade og kaffe.
Ha tilslutt i en og en eggeplomme, pisk kremen lett og luftig.
Kremen smøres så over kaken,  det pyntes med litt hakkede mandler eller
annet strøssel du syntes passer til.




Til slutt vil jeg gi et lite tips på et fint Matspill vi fikk oss i julen, kjøpt på Designtorget.



11 kommentarer:

Fiolkransen sa...

Nam nam.. takk for at du deler oppskrifter, de må prøves!

klem fra meg

Skjerstad sa...

MMM :) Creme Brule er en vinner ja . Jeg bare elsker å kakke hull i desserten og kjenne det myke gode mot det knuspende sprø... :) Jeg er av den gamle sorten jeg med , ingen kaffe uten kake :) Det matspillet så artig ut .

Kos deg i kveld :)
Klemmer

Eple sa...

Nam nam- den desserten så vanvittig god ut! Nå har jeg en laaang liste over ting jeg vil bake/lage fremover.

Takk for oppskrift! :-)

gult hus i svingen sa...

her i huset liker vi brettspill, skal definitivt kjøpe Matspillet:) Flott tips:) Oppskriftene bærer bud om noe godt i munnen:) Har planer om å lage Creme Bruleen din:)

Klemmer fra Trine:)

Lotten sa...

Mm vad gott det såg ut! Sarah Bernard-tårtan måste jag prova ;-)
Jag hoppas att snöslasket minskat såpass till helgen så man kan ta sig ut.... Kanelbulle i Haga låter inte dumt!

Kraam Lotten

Hildemor sa...

Num Num, såg knallgott ut, elsker creme brulee.
Det spillet høres kjempekjekt ut, takk for tipset:-).
Klem Hilde

Mims sa...

ooooh, du frister oss fristerinne! Ser nyydelig ut!

Leste igjennom de tidligere bloggeinnleggene dine, og er grønn av misunnelse over brosjen og tolix krakken - Vil Ha!

Go' søndag til deg og stoor klem :)

Tøvsjur sa...

Hei på dæI!
mmm creme brule e kjæmpegodt.Heldige middagsgjester hjemme hos dåkker:)
må prøve ut oppskriften din neste gang vi skal ha dessert.
Ha en fin kveld
klæm fra mæi

Keiserens nye trær sa...

Den kaken så alldeles nydelig ut og skal prøves snarere enn snarest. Hvor lenge steker du bunnen?

Nyt resten av helgen!

Furuheim sa...

Mmm. den desserten så bare smashing ut:)Klem

Strikkefanten sa...

Mmm - du lager mye godt, du:-) Hvis jeg var naboen din kunne jeg kommet for å smake på kaka. Men det er jeg ikke, så da kanskje jeg må svinge meg rundt å bake selv!? (jeg kan jo bake...)
Ellers leser jeg at rynkekremen din virker som bare det - det strålende! Da vet vi at det er sant det de sier i reklamen - og blir man ikke lykkeligere også? hehe