11. januar 2011

Torsk med pesto, Wilhelmines raskeste middagsrett

Dere som  har lest bloggen en stund husker sikkert at det er et evig stress rundt det derre med middagsretter i Wilhelminehuset. Brannmannens evige spørsmål: "Hva skjer med mat?" kommer daglig. Det skal noe til å finne på noe hver dag, men vi har nå begynt å bli veldig flinke til å bruke nettet til å hente inspirasjon, som om jeg liksom ikke finner nok inspirasjon i mine x-antall hyllemeter med kokebøker...hm...men uansett nettet blir flittig brukt. Men nå over til den superenkle torskeretten, den tar kort tid å lage og trenger ikke lenger tid i ovnen enn hva potetene bruker på å bli ferdigkokt. Torsk med pesto! Det er en rett jeg fikk servert hos en tidligere kollega for mange år siden, etter det er den blitt en fast slager her i Wilhelminehuset. Du trenger:

1 kg torskefilet uten ben og skinn.
1 glass med pesto, Barilla
1/2 ts chilipulver
5 tomater
-
Poteter til servering.

Gjør som følger: Legg torskefiletene i en ildfast form. (Har du et helt stykke går det fint å bake hele stykket i ovnen, du trenger ikke å dele opp i små biter) Bland en 1/2 ts chilipulver med pestoen. Smør dette oppe på torskefilletene, det er ikke sikkert du trenger hele glasset, men det kan oppbevares i lang tid i kjøleskapet. Skjer opp tomater og legg dem rundt fisken, voila...retten er ferdig til steking i ovnen. Sett så formen inn i ovnen som er ferdig oppvarmet til 175 grader. Stek i ca 20-30 minutter, avhengig av størelsen på fisken. Server med nykokte poteter. Dette er virkelig godt, det hvite fiskekjøttet med den gode pestoen og en touch av chili, den er ikke sterk. God apetitt!


Barilla pestoen er best syntes jeg, men hjemmelaget er jo sikkert også perfekt til.


Smør et lag på hver fiskefillet.


Tomater deles og legges rundt fisken.


Ferdig rett fra ovnen...jeg lover at dette er godt og ikke minst enkelt! Jeg trur jeg må ta et fotokurs, får liksom ikke helt til et derre med matfotograferingen, men får vell skylde på at det er så mørkt ute.

14 kommentarer:

Frk.Eplegrøt sa...

Dette har jeg laget sjøl - og smaker GODT! og jeg som ikke er spesielt glad i torsk engang ;)

Unknown sa...

Det såg GODT ut!!!!
Har ein veldig fiskande familie, så eg har litt fisk i fryseren faktisk :o) Eg får de ferdig filitert faktisk ;o)
Nå vett eg nåke eg kan prøva då ja!
Takk igjen for inspirasjon!

Og tusner på takk for god tur hilsen. Eg har vore i Stavanger mange gonger faktisk. Det e barra 1,5 time herfra. Ska prøva å huska å ta kafebilder ;o)

Duse Pasteller sa...

Nam!!:P
Må prøves! Takk for oppskriften!:)

Klem, Janni
Duse Pasteller

Spire sa...

Hei. Så hyggelig at du vil følge bloggen min. Velkommen skal du være. Her inne fant jeg inspirasjon til neste torskemåltid iallefall.. Hørtes kjempegodt ut og må prøves. Ha en fin uke.
LenaE

Anonym sa...

Dette ser kjempe godt ut!! Middagen er reddet i morgen!

Flott blogg du har!!

Marit=)

gult hus i svingen sa...

denne retten er god, det ser jeg av bildene og ingrediensene:) Kan være ett alternativ til mozzarellatorsken vi er blitt avhengige av i denne familien:)
Synes bildene dine er fine jeg, Wilhelmine:)

Klemmer fra Trine:)

Eple sa...

Naam! Sitter egentlig i frokostfatet- men likevel er jeg nå plutselig klar for middag :-)

Ha en fin dag!

En støvel og en sko sa...

Hei Wilhelmine!
Perfekt! Akkurat sånn som jeg liker å lese om: enkle hverdagsretter. Tusen takk!
Synest bildene dine er fine, jeg. Får god-følelse når jeg kommer inn på bloggen din.
Fin dag til deg.
Klem

Shy sa...

Takk, dette skal eg prøve! Eg er dårlig på å lage fisk....

Kaspara sa...

Heisan Wilhelmine
Denne skal jeg garantert prøve! Jeg elsker slike ildfast form-retter og jeg er veldig glad i fisk. Ungene er nok ikke de store pesto-elskerne, så det kan bli en prøvelse, he,he.
Så lurt å bruke nettet til inspirasjon og ideer til middagsretter. Har nok ikke gjort det før.
Ha en finfin dag!
Klem fra Kaspara

Maratonjenta sa...

Takk for tipset! Slike innlegg er topp å se i en travel hverdag:-)

Ta deg gjerne en tur innom bloggen min, jeg har en liten GiveAway gående med et heklet Bloomingville-skjerf.

Ha en finfin dag! Hilsen, Maratonjenta!

(eddas) sa...

Heisann..
ja har torsk i fryseren..og det var akkurat noe slikt jeg tenkte og lage:):)Kan ikke bruke bacon for øyeblikket..prøver og få avnoen kilo til våren..
klemklem og kos deg

designhund sa...

hei Wilhelmine
takk for de koselige meldingene du legger igjen hos meg. det er så stas:-)
jeg skal bli litt flinkere på kjøkkensyssler,
da skal jeg komme innom deg!
klem Tone

Mette sa...

Dette var nytt for meg, sa takk for tipset! Jeg bruker forresten a lage noe lignende men med kyllingbryst pakket inn i posjonspakker. Kjekk mate a variere fisk pa for de faerreste av oss spiser nok fisk!

ha en fin lordag!
klem Mette