22. januar 2011

Kan man strikke en hals på et par timer?

Kan man strikke en hals på et par timer? Svaret er JA. Når jeg var innom garnbutikken her om dagen så så jeg en strikket hals som damen bak disken hadde på seg. Jeg spurte om hun hadde en oppskrift på den, jeg har sett mange som har denne varianten den siste tiden og hadde lyst å prøve å lage en selv. Den koselige damen var fast bestemt på at denne kunne man strikke på et par timer og da var det bare å sette i gang. Og hun hadde rett, etter et par timer var halsen ferdig strikket, montert og tatt bilde av.

Du strikker på følgende måte:

Du trenger et nøste Puno garn fra Rauma. Og det strikkes på pinne nr. 10.
Bruk dobbel tråd, ta ut tråd fra innsiden og begynnelsen av nøstet.
Legg opp 26 masker.
Strikk så til nøstet nesten er ferdig, du trenger litt tråd til montering til slutt.
Det skal bli ca. 26 riller i rett strikk.

Brett så det hele så det former seg slik du ser halsen på bildet under.
Fest med en fin knapp også er det bare å ta den på deg når du skal ut i den kalde vinterkulden.
Selv hadde jeg bare en treknapp liggende som var stor nok, men lurer på om jeg skal bytte den ut med en stor hjerteknapp.
Er dette sånn Do it your self innlegg tro? Til uken kommer det nok et lite strikkeprosjekt innlegg her på bloggen, bare jeg får til den siste finishen på det prosjektet...følg med...ha en fin lørdagskveld alle sammen...nå gjelder det bare å finne ut hva vi skal spise her i Wilhelminehuset...har noen et lurt forslag?






hm...ikke helt fornøyd med knappen...trur det blir finere med et stort trehjerte...



Garnet som er til oppskriften heter PUNO og er fra Rauma. Det er mykt og fint.



På baksiden ser det slik ut, jeg heklet den sammen, men det går fint å bare sy den sammen også.


2 kommentarer:

Strikkefanten sa...

Tøfft!

Skjerstad sa...

2 timer .. OK da sier vi 4 på meg ;) Jeg har også planer om og strikke meg et skjerf, er ikke så komplisert det .Jeg likte knappen din jeg da, røft til et grovt skjerf ;)Vi har vært litt "slemme" i dag, vi dro til Trondheim ( måtte en tur på Stoff og Stil )og kjøpte oss hamburger. De var dritgode !Det er en knøtt liten sjappe som heter Sesam på Samfunnet , som har dem ;)

kos deg i kveld :)
Klemmer fra Janne