23. januar 2011

Wilhelmine i lære hos en ekte kunstner

I helgen var jeg på sykurs hos min kjære kollega, hun er en ekte kunstner som lager de fineste ting, hele huset er fullt av skatter. Mitt prosjekt var å lære å bruke skjærebrett og rullekniv...kollegaen min er nøye og fulgte meg med argusøyne når jeg hastet avsted med maskinen. Min nye symaskin var i drift for første gang og jeg var definitivt ikke bestevenn med den i dag, den stoppet og harket litt innimellom, men den var sikkert bare litt ivrig å komme i gang ordentelig...stakkars maskin den har stårr i esken siden i sommer. Men nå skal Wilhelmine få fart på sakene...håper jeg. Kollegaen min har en liten søt pus som heter Linus, han hoppet rundt mellom tråder og lapperemser...vi fikk også skravlet litt og kost oss med eggerøre og spekeskinke. Dette var en så koselig dag, takk kjære kollega for all tålmodighet med den håpløse bak symaskinen! Jeg fikk mange tips på hvordan få syprosjektene mine litt mere rette...jeg har produsert mange skjeve tårn i Piza oppigjennom tiden. Nå skal det skjæres ruter og lapper fremover...bare jeg får opp det derre sybordet da.

Her er det lappesøm som skal læres, jeg presiserer at dette kun er en testproduksjon...


Kollegaen min hadde litt flere sneller enn meg...sjekk denne sukkertøyboksen da...


En tehette, sydd i lapper...skal ikke si hvor klønete jeg var, men jeg har laget denne helt selv, ja bare nesten da, kollegaen med argusøyne fulgte nøye med og måtte gi meg allt inn med teskje, men noen ganger bare freste jeg til på maskinen alene og da ble det nok ikke helt i vater...og "Dill dall Nina", jeg bare elsker å tenke på den kunsten du skal lage til meg når tiden er der...



Jeg legger ut noen bilder på hva kunstnerkollegaen min har laget på 70 tallet, hun produserte da sine egne klær og var en ekte hippie...så tøff dame skal du lete lenge etter...under er det et hjemmestrikket skjørt


Et veggeteppe hun har strikket...nydelig håndarbeide...


Jeg insisterte på at hun måtte bruke denne ponchoen igjen, men hun syntes det var for galt å bruke noe som var laget på 70 tallet...jeg måtte forsikre henne om at retro er inn og at det sengetøyet hun hadde på 70 tallet selger som varmt hvetebrød i dag...jeg vet ikke helt om hun ble fortrolig med det...


Hun hadde noen fantastiske kopper fra PIP...me like;)


Rundt på kjøkkenet henger det gamle fine fat hun har arvet...nyyyydelig stemning på kjøkkenet ditt kjære kollega...alltid så deilig med en kopp te her...


Lille Linus var med hele tiden;)


Takk for en super dag Ellen!





8 kommentarer:

Tøvsjur sa...

Hei på dæi!
Så gøy med sykurs med en kollega! Hørtes ut som en fin kveld som endte med et kjæmpefint resultat:)
Håpe du får en fin start på uka i mårra
klæm

Bente sa...

Hei - så flott med sykurs - og så snill kollega som tar deg under vingene:) jeg hadde også trengt et sykurs + skjærer og brett - alt blir skjevt med saks!!
Morsomt å se litt 70-tallsmote igjen - den var fargeglad:)

Ha en fin uke, Nina - klem fra Bente.

Bente sa...

PS - glemte jo å si at tehetta ble KJEMPEfin!!!

Bente:)

Sukkertøy for øyet sa...

Koselig at man kan ha slike sykurs..Skulle jeg vært på å gitt*ler*
Jeg er av den typen som bare syr..Uten mønster og nåler, også får det bli som det blit*ler*

Nydelige pip serien.. Elsker den serien :)

Maria sa...

Ser ut att ha varit en kul dag!
Tack för din fina kommentar hos mig, jag blev glad! Välkommen åter!

Fiolkransen sa...

Så morsomt med sykurs:) Er alltid så morsomt å lære noe nytt:)

Strikkefanten sa...

Heldige du - kurs er gøy! Fott tehette:-)

Huldra sa...

Hang meg litt opp i ponchoen jeg da. Den må hun da bare bruke! Eller så sitter det ei Hulder her som meget gjerne kjøper den av henne- om hun liksom ikke liker den lenger. Litt sånn frekk og freidig forespørsel, med plystrende munn og blikket i taket. ;)
Må være herlig å kunne bli med på sånne sydager, med flinke argusøyne som hjelper til. Synes kreasjonen din bli ordentlig flott jeg. :)